top of page
  • Foto van schrijverBob Kosse

Hoe je met beperkte resources toch veel impact kunt maken


Meer impact met beperkte resources

Binnen het mkb heb je slechts beschikking over beperkte resource. Hierdoor is het vaak erg lastig om echte impact te maken. Gelukkig hoeft dat lang niet altijd zo te zijn!


In deze post leg ik je uit hoe je met een klein team toch veel impact kunt maken.


Effectief werken met beperkte resources

Zeker als de deadlines naderen, de stress toeneemt en het werk af moet, zijn we snel geneigd te zoeken naar efficiëntie. Op zich is dat heel logisch, maar het heeft ook prijs.


Efficiëntie richt zich op de korte termijn. Hoe kunnen we de taken die op ons bord liggen zo snel mogelijk afronden? Waar je dan naar op zoek gaat, zijn de mogelijkheden om af te snijden. Een bepaalde test met weinig risico, slaan we maar over om een uurtje tijd te besparen, bijvoorbeeld.


Effectiviteit richt zich op de lange termijn. Het gaat uit van het idee dat de kosten voor de baten uitgaan. Je zorgt daarmee dus eigenlijk voor meer effectiviteit in de toekomst.


Stel dat die test die je nu overslaat, voor dat uurtje winst, over een paar maanden toch voor een probleem zorgt. Je bent inmiddels helemaal uit het project en hard aan het werken om de volgende deadline te halen. Je moet dus uit je nieuwe project, inlezen in dat oude project en het probleem oplossen. Dit kost altijd een veelvoud van dat uurtje dat je eerder 'bespaart' hebt.


Streef dus naar effectiviteit. Je zult zien dat je daarmee op de lange termijn een stuk efficiënter wordt!


Resultaat is belangrijker dan taken

Wanneer je impact wilt maken met een klein team is het belangrijk de focus daar ook op te leggen. Het resultaat dat je voor ogen hebt, gaat daarom altijd boven de taken die uitgevoerd moeten worden.


Zijn die taken niet belangrijk dan? Natuurlijk wel, maar als het resultaat gehaald kan worden zonder die taken uit te voeren, is dat misschien nog wel veel waardevoller!


Stel dat je op de e-commerce site van een goede klant de conversie van een productpagina met 5% wilt verhogen. Daar heb je met je team over gebrainstormd en zijn 8 taken uitgekomen die hiervoor zouden moeten zorgen.


Het team gaat hiermee aan de slag en na het uitvoeren van 6 van de 8 taken blijkt die 5% al gehaald te zijn. Dan zijn de taken die er nog liggen ineens een stuk minder belangrijk geworden.


Natuurlijk zijn er nu 2 opties waar je voor kunt gaan:

  1. Je kunt de overige 2 taken ook uitvoeren en je klant nog blijer maken, omdat je misschien wel 6% kunt halen.

  2. Of, je pakt iets anders voor je klant op waarmee deze ook nog een ander resultaat haalt.


Wat je ook kiest, je kunt het overige werk met veel meer rust doen, omdat de geplande impact al gemaakt is!


Zoek naar oplossingen, niet naar handjes

Wanneer ik ondernemers spreek, hoor ik vaak dat het erg lastig is om aan goede medewerkers te komen. Dat klopt natuurlijk, maar door de focus op medewerkers ga je helemaal voorbij aan wat je al in huis hebt. Vaak kun je daar al veel meer impact mee maken dan je denkt.


Wanneer je met jouw bestaande team op zoek gaat naar oplossingen ontdek je vaak nieuwe manieren van werken. Je kunt werk anders verdelen, een andere planning maken en misschien zelfs heel nieuwe businessmodellen ontwikkelen.


Ik heb wel eens meegemaakt dat een team echt te weinig mensen had. Althans, dat dachten ze. Totdat we echt gingen kijken naar hoe er nu gewerkt werd. Er was een duidelijke scheiding tussen de verschillende functies.


Dit zorgde ervoor dat zelfs eenvoudige taken niet van elkaar overgenomen werden. Zelfs wanneer een bepaalde medewerker daar wel tijd, ruimte en expertise voor had. Deze ging dan bijvoorbeeld 'vooruit werken' om de tijd te vullen.


Dat lijkt effectief, maar het kwam vaak voor dat het werk dat deze medewerker extra deed, helemaal niet gedaan had hoeven worden. Dit, terwijl deze medewerker superveel impact had kunnen maken door wat eenvoudige taken van een collega over te nemen.


Binnen een team - en soms zelfs teamoverstijgend - kijken naar hoe er gewerkt wordt en hoe teamleden elkaar kunnen helpen, geeft een enorme boost aan de impact die je nog extra kunt maken. Zorg dus dat je jezelf hier niet in beperkt!


Eenvoudig toch?!

Ja, ik geef het toe: zo op het scherm ziet het er ontzettend eenvoudig uit. In de praktijk is het vaak wat lastiger dan dat je het hier zo leest. Je moet deze tips dan ook niet zien als een quick win om direct jouw deadlines te halen. Hierin investeren is winstgevend voor de lange termijn.


Wil je eens sparren over de mogelijkheden die er nog bij jouw bedrijf liggen? Voel je dan vrij een kennismakend gesprek met mij in te plannen. Tijdens dat gesprek zal ik je zeker al tips kunnen geven om direct mee aan de slag te gaan.


Heb je zelf nog een tip die je hier niet bij ziet staan? Laat je dan niet tegenhouden en zet hem in de comments. Je helpt daar ook anderen weer mee!

13 weergaven0 opmerkingen

留言


bottom of page