top of page
Foto van schrijverBob Kosse

Agile is dood voor grote bedrijven, een grote kans voor mkb-bedrijven in Nederland


3 Stappen naar wendbaarheid

De berichten “Agile is dood”, “Agile werkt niet” of “Agile heeft de beste tijd gehad”, vliegen de laatste tijd weer om de oren. Dat zien we ook terug in het aantal vacatures en opdrachten die er zijn voor Agile Coaches en Scrum Masters. Waar je een paar jaar geleden nog bijna dagelijks van baan of opdracht kon wisselen, zitten nu veel professionals thuis.


Dit heeft alleen niet zozeer te maken met “de dood van Agile”, maar meer met de manier waarop dat geïmplementeerd wordt. De zogenaamde magic bullet die Agile beloofde te zijn, is het eigenlijk nooit echt geworden. Toch is er, zeker voor het gedachtegoed achter Agile, een belangrijke plek in de markt. En dat maakt dit gedachtegoed een enorme kans voor mkb-bedrijven!


De nood naar wendbaarheid is hoog

Dat teams en organisaties wendbaar moeten zijn om mee te komen met alle veranderingen, is velen al duidelijk. Nieuwe technieken als AI, hybride of thuiswerken en wetgeving maken het voor ieder team en bedrijf eenvoudigweg noodzaak.

De afgelopen jaren is er door veel bedrijven geëxperimenteerd met wendbaarheid. Veel, met name grote organisaties, gingen aan de slag met Agile werken. Vaak op basis van Scrum, Kanban of andere voorgekauwde frameworks. Een tijd ging dit goed, maar langzaam zien we steeds meer scheurtjes ontstaan. De beloofde voordelen blijven uit.


Boeken met belovende titels als “The Art of Doing Twice the Work in Half the Time” werden gezien als handboek voor succes. Hoe mooi is het wanneer je met dezelfde mensen dubbel zoveel werk kunt doen in de helft van de tijd. Hoe naïef is het om te denken dat dit overal gerealiseerd kan worden?


Realiteitscheck

En dat die realiteit anders is, is vaak gebleken. Niet heel gek natuurlijk, want de mindset achter Agile gaat niet over meer werk doen in de helft van de tijd. Agile gaat over principes die gaan over communicatie, werkende oplossingen, samenwerken met de klant en reageren op verandering. Zaken die op de lange termijn zeker voordelen hebben, maar niet op de korte termijn direct een hogere productiviteit opleveren.


Daarbij komt, om dit voor elkaar te krijgen, dat ook de bedrijfscultuur een belangrijke rol speelt. Te vaak is het al voorgekomen dat een wendbare manier van werken wordt geïmplementeerd in een strak gestuurde organisatie. Het resultaat is dan ook dat het nooit gaat werken. Je kunt niet aan je medewerkers vragen zelf beslissingen te nemen, terwijl je ze blijft vertellen wat ze moeten beslissen.


Voorbij de IT

Daar komt nog een heel groot misverstand bij. Agile werken wordt vaak ingezet binnen IT-omgevingen. Gezien de achtergrond best logisch, maar Agile is zeker niet beperkt tot enkel de IT!


Binnen ieder onderdeel van jouw bedrijf is het van belang om aandacht te hebben voor communicatie, werkende oplossingen, samenwerken met de klant en te reageren op verandering. Dat is iets wat niet is voorbehouden aan de IT-afdeling, maar noodzakelijk in alle afdelingen van jouw bedrijf. 


Dit geeft ook meteen aan waarom Agile niet werkt voor één enkel team in het bedrijf. Agile is een gedachtegoed dat door de hele organisatie geleefd moet worden. Het moeten de kernwaardes zijn waarmee je beslissingen neemt. En het goede nieuws: daar hoef je helemaal geen framework voor in te zetten!


Ja, maar een framework verkoopt zo lekker

Natuurlijk realiseer ik me dat veel ondernemers toch liever een framework hebben. Dat ‘verkoopt’ ook vaak veel makkelijker dan een gedachtegoed. Ik kom immers veel overtuigender over wanneer ik jou vertel dat je “deze 5 stappen moet doorlopen om succes te hebben”, dan dat ik jou vertel dat je moet gaan werken volgens je kernwaarden.


Toch is dat laatste wat ik je vertel. Omdat dat het eerlijke verhaal is. 


Die 5 stappen waar ik je over kan vertellen hebben absoluut ergens gewerkt. Ze zijn immers niet voor niets beschreven. Dat wil alleen niet zeggen dat ze voor jou ook werken. Jouw bedrijf, jouw mensen, jouw klanten, jouw product, jouw visie, jouw missie, jouw doelen, jouw … alles is anders dan de omgeving waarin de 5 stappen gewerkt hebben. De kans is dus groot dat jij andere stappen moet nemen.


De kracht van Agile

En precies dát is de kracht van Agile. Het schrijft je geen stappen voor, maar een manier van denken om zelf jouw eigen stappen te ontdekken. Stappen die net zo uniek zijn als jouw bedrijf, jouw mensen, jouw …


En om je dan toch iets van een framework te geven: er zijn 3 stappen die je herhaaldelijk uitvoert. 3 stappen naar een wendbare organisatie.


Het Agile groei proces


Stap 1: Zoek uit waar je nu staat

Je basis. Je startpunt. Je hebt dit punt nodig omdat je een route moet bepalen. Met alleen de eindbestemming is het vertrekken vanuit de mist. Bepaal dus waar je nu staat. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te meten, vragenlijsten te versturen of interviews te houden. Als je weet waar je staat, kun je bepalen wat je doel is.


Voorbeeld: Je ontdekt dat de klanttevredenheid lager is dan je voor ogen hebt. Je hebt dit onderzocht met de Net Promotor Score (NPS) en deze liet een 3.9 zien. Jouw eerste doel kan zijn hier een 4 van te maken. Zie je hoe belangrijk het is eerst te bepalen waar je nu staat? Stel dat je op een 3.1 had gestaan en je doel was om er een 4 van te maken. Dat was waarschijnlijk een onrealistisch doel geweest!


Stap 2: Neem een stap richting je doelen

Je weet waar je staat. Je weet waar je naartoe wilt. Tijd om je eerste stap te zetten. Heel eenvoudig, een eerste kleine stap. Niet van 0 naar 100 in een week tijd, maar eerst van 0 naar 1. Op die manier heb je ook meteen de mogelijkheid om bij te sturen. Wanneer het fout gaat, gaat het niet heel snel fout. Dit geeft je rust en tijd om bij te sturen.


Voorbeeld: Je wilt die NPS verhogen van 3.9 naar 4. Je hebt je klant al gevraagd hoe ze je service of product waarderen. Dan is het nu tijd om te vragen wat ze zelf nodig hebben. Ga het gesprek aan met je klant om verbeteringen te ontdekken en voer die door. Dit zijn de kleine dingen, de tweaks, die je snel kunt doorvoeren.


Stap 3: Pas je werkwijze aan op basis van wat je leert

Je neemt nu stappen richting je doel. Soms goede stappen, soms stappen die juist niet werken. Dat is geen enkel probleem. De stappen zijn klein genoeg om niet veel schade aan te richten. Je kunt dus snel je stappen weer aanpassen naar wat wel werkt. Die verkeerde stappen zie je ook niet als ‘fout’ maar als ‘leermoment voor iets wat niet werkt’.


Voorbeeld: In je poging de klanttevredenheid te vergroten heb je een aantal gesprekken gevoerd en hierop aanpassingen gedaan. Nu blijkt alleen dat het aantal klachten van andere klanten toeneemt. Wat is er aan de hand? Je gaat hier weer op onderzoek uit en ontdekt dat je een bepaalde klantgroep vergeten bent naar hun mening te vragen. Wat je voor de eerste groep aangepast hebt, is juist lastiger voor de tweede groep. Leermomentje! Gelukkig geen nood, want je kunt hier weer handig op inspelen. Je hebt immers weer waardevolle informatie om je product of dienst te verbeteren!


En dan?

Je merkt misschien al dat stap 3 heel erg aansluit bij de eerste stap. En dat klopt. Agile werken gaat niet om het invoeren van een framework, maar om het invoeren van een systeem dat stap voor stap zorgt voor verbetering. Het volgen van deze 3 stappen moet daarom jouw manier van werken worden. Inzicht, Uitvoeren, Aanpassen.


Dé kans voor het Nederlandse mkb

Agile werken is de grote kans voor het Nederlandse mkb. Niet door frameworks in te zetten of allemaal processen in te richten, maar door de principes van Agile werken te omarmen. Door continu de 4 principes van Agile in te zetten:


Communicatie

Zorg voor open en heldere communicatie binnen je bedrijf. Informatie is macht, zorg er daarom voor dat jouw organisatie machtig wordt, niet alleen de managers met de informatie. Iedereen die betrokken is heeft toegang tot de informatie. Kom je ergens niet uit? Zoek de communicatie op, en los het op!


Werkende oplossingen

Wat je oplevert, is het enige wat telt. Je klant mailen dat het eraan komt, is goed qua communicatie, maar als het echte leveren uit blijft, zul je zeker niet succesvol zijn. De werkende oplossing is de enige meetwaarde voor succes.


Samenwerken met de klant

Iets op de markt brengen waar niemand op wacht is simpelweg zinloos. Samenwerken met je klant zorgt ervoor dat je iets levert wat de klant graag wil hebben. En wat doet een klant als deze jouw product wil hebben? Juist; jouw product wordt gekocht!


Reageren op verandering

Veranderingen zijn vaak frustrerend. Soms zelfs ronduit eng. Heb je net alles op de rit, moet het anders. Wanneer je verandering als uitgangspunt neemt, wordt dit een stuk minder eng. Het is geen frustratie meer, maar een kans om vooruit te komen.


Aan de slag

De 3 stappen die ik in dit artikel beschreven heb, helpen je om te groeien met je bedrijf. Ze helpen je voorop te lopen. Het is geen magic bullet. Je zult eraan moeten werken. Hoe vaak het ook beloofd is dat Agile de oplossing is, het is simpelweg niet waar. Het is een middel om tot een oplossing te komen. Een heel goed middel, maar je zult er wel voor moeten werken om het te laten werken.


Ik ben in ieder geval overtuigd van het potentieel van dit gedachtegoed voor mkb-bedrijven. Daar waar grote bedrijven vaak moeite hebben om het gedachtegoed volledig te omarmen, zijn mkb-bedrijven hier veel flexibeler in. Dit maakt het alleen nog geen eenvoudig klusje wat je er even bij doet.


Met De Organisatie Veranderaars help ik daarom mkb-bedrijven dit gedachtegoed te omarmen. Ik help ze om vanuit mijn expertise wendbaarheid te omarmen. Hierdoor gaan deze bedrijven meer impact maken. De teams worden creatiever en de oplossingen innovatiever. Vanuit die positie gaan mkb-bedrijven een duurzame toekomst tegemoet.


Ben jij mkb-ondernemer of zit jij in het management van een mkb-bedrijf? Zie jij kansen, maar komen die nog niet tot hun recht? Neem dan contact met mij op, ik kan je zeker verder helpen naar groei, innovatie en succes!


Doe daarom eerst stap 1: zoek uit waar je nu staat. Dat kan heel eenvoudig met de gratis team scan van De Organisatie Veranderaars: Team Scan

1 weergave0 opmerkingen

Comments


bottom of page